Jakość kształcenia w SJO AGH
W Studium Języków Obcych AGH wdrożony jest System Zapewniania Jakości Kształcenia, którego zasadniczym celem jest zapewnienie i doskonalenie procesu kształcenia językowego w SJO w ramach studiów wyższych, w szczególności poprzez stałe monitorowanie i doskonalenie jakości kształcenia, zapewnienie realizacji zakładanych efektów uczenia się oraz promowanie dobrych praktyk i wzorców w kontekście rozwoju kultury jakości kształcenia.
Za zapewnienie i doskonalenie jakości kształcenia w SJO AGH odpowiedzialni są:
- Dyrektor SJO – mgr Anna Krukiewicz-Gacek
- Pełnomocnik ds. jakości kształcenia – mgr Dorota Skrynicka-Knapczyk
- Rada dydaktyczna SJO w składzie:
- mgr Ewa Bodzek
- mgr Ilona Dąbrowska
- mgr Monika Kaźmierska
- mgr Grzegorz Kłopotowski
- mgr Dorota Skrynicka-Knapczyk
Akty prawne:
System Zapewnienia Jakości Kształcenia SJO AGH jest realizowany przy uwzględnieniu obowiązujących przepisów oraz zaleceń formułowanych w aktach wewnętrznych AGH
ZARZĄDZENIE Nr 91/2020 Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z dnia 23 listopada 2020 r.
w sprawie Uczelnianego Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie - link do dokumentu
ZARZĄDZENIE Nr 29/2021 Rektora Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie z dnia 21 maja 2021 r.
w sprawie zasad i trybu przeprowadzania badań ankietowych oraz hospitacji w Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie - link do dokumentu
Główne obszary działań
- 1) działania na rzecz właściwego doboru i wykorzystania kadry dydaktycznej; motywowanie kadry do rozwoju zawodowego, podnoszenia kwalifikacji oraz udziału w projektach krajowych i europejskich;
- 2) zapewnienie możliwości doskonalenia warsztatu dydaktycznego kadry SJO , poprzez udział w różnego rodzaju szkoleniach oraz kursach podnoszących kwalifikacje i umiejętności dydaktyczne, a w przypadku negatywnej oceny – skierowanie i zobowiązanie dydaktyka do udziału w takich szkoleniach lub kursach;
- 3) organizacja wewnętrznych szkoleń metodycznych dla lektorów oraz sesji standaryzacyjnych dla egzaminatorów egzaminów centralnych;
- 4) inicjowanie i organizowanie działań związanych z podnoszeniem kultury jakości kształcenia w jednostce oraz upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie doskonalenia jakości kształcenia w jednostce;
- 5) wykorzystywanie wyników ankiet i hospitacji zajęć do podnoszenia jakości kształcenia w jednostce, zwłaszcza poprzez nagradzanie najlepszych dydaktyków, inicjowanie projakościowej polityki kadrowej, indywidualne rozpatrywanie przypadków ocen negatywnych oraz podejmowanie odpowiednich działań naprawczych;
- 6) wdrażanie w jednostce uczelnianych wytycznych dotyczących kształcenia i programów studiów;
- 7) koordynacja przygotowania zmian i modyfikacji w programach studiów oraz ich realizacji, mających na celu zapewnienie zgodności kształcenia na kierunku studiów z potrzebami rynku i najnowszymi osiągnięciami nauki; systematyczna aktualizacja informacji o sylabusach prowadzonych kursów w bazie Sylabus AGH;
- 8) zapewnienie odpowiednich zasobów infrastrukturalnych umożliwiających realizację procesu kształcenia i powiązanych procesów na wysokim poziomie oraz stałe monitorowanie stanu infrastruktury dydaktycznej SJO;
- 9) organizowanie Kolegium Wydziałowego poświęconego jakości kształcenia.
Dobre praktyki związane z kształceniem językowym w SJO AGH
- 1) Wysoki stopień specjalizacji programów nauczania, szczególnie na lektoratach B2+ dla studentów II stopnia studiów, dopasowanych do sylwetki absolwentów danego kierunku, uwzgledniających potrzeby rynku pracy i konsultowanych z interesariuszami wewnętrznymi i zewnętrznymi (tzw. „branżowe dostosowanie” programów nauczania).
- 2) Stosowanie nowoczesnych metod nauczania, między innymi metody “case studies” opierającej się na autorskich materiałach opracowanych przez nauczycieli SJO AGH.
- 3) Dwupoziomowa standaryzacja procesu weryfikacji efektów uczenia się: zarówno na etapie przygotowania egzaminów końcowych (grupy zadaniowe do opracowania poszczególnych części egzaminu, sesje standaryzacyjne dla lektorów, przeprowadzenie egzaminów próbnych dla studentów), jak i na etapie oceniania i analizy osiągniętych efektów uczenia się.
- 4) Sposób dokumentowania osiągnięć i stałego rozwoju zawodowego nauczycieli akademickich przez ogólnouczelniany system raportowania (Serwis pracowniczy Osiągnięcia AGH ) oraz wewnętrzny system SJO „Lingletter”, w którym lektorzy zamieszczają raporty z odbytych wyjazdów, konferencji, szkoleń itp., co sprzyja wymianie doświadczeń zawodowych.
- 5) Bogata infrastruktura dydaktyczna i baza informatyczna (Panel egzaminacyjny, kursy na platformie e-learningowej UPeL, Nowe SJO itp.), wsparcie prężnie działającego zespołu informatycznego, a także współpraca z Działem Dostępności AGH stwarzające bardzo korzystne warunki pracy dla lektorów i studentów, w tym studentów ze specjalnymi potrzebami.
- 6) Aktywny udział SJO AGH w procesie internacjonalizacji uczelni poprzez prowadzenie kursów językowych dla studentów zakwalifikowanych do wyjazdu w ramach programu Erasmus+, działalność studyjnego koordynatora Erasmus+ oraz zaangażowanie w projekty międzynarodowe, np. projekt Europejskiego Uniwersytetu Kosmicznego dla Ziemi i Ludzkości UNIVERSEH.
Instrumenty służące realizacji celów i działań Systemu
Instrumentami służącymi realizacji celów i działań Systemu są w szczególności:
- 1) ankiety;
- 2) hospitacje zajęć;
- 3) działania mające na celu wsparcie i rozwój kadry SJO, w tym w szczególności kursy i szkolenia oraz inne formy podnoszenia kompetencji;
- 4) nagrody za działalność dydaktyczną;
- 5) działania interwencyjne w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości.
Ankietyzacja i badanie opinii w AGH
Badania ankietowe w AGH stanowią fundament systemu doskonalenia jakości kształcenia. Twoja opinia jest nieoceniona w kształtowaniu programów studiów, poprawie warunków dydaktycznych oraz podnoszeniu standardów nauczania.
Dlaczego warto?
- Wpływaj na zmiany: Twoje opinie pomagają ulepszać programy studiów i warunki kształcenia
- Pozostań anonimowy: Wszystkie odpowiedzi są bezpieczne i anonimowe.
- Bądź częścią rozwoju Uczelni: Wyniki ankiet mają realny wpływ na podnoszenie jakości kształcenia w AGH.
- Harmonogram ankietyzacji centralnej (LINK)
